ποδήλατο αγοράΊσως σου έχει συμβεί να θες να νιώσεις ελεύθερος εν κινήσει, με τα πόδια στο πετάλι και τον αέρα να σε διαπερνά… Ίσως σου συνέβη και σένα να περνάς με το τρένο από μαγαζιά με ποδήλατα και να λες για άλλη μια φορά «πρέπει να το κάνω, θέλω κι εγώ ποδήλατο». Να ζηλεύεις τους ποδηλάτες που περνούν δίπλα σου αμέριμνοι, ενώ εσύ κι άλλοι τόσοι είστε κολλημένοι στην κίνηση. Και κάπως έτσι έρχεται ξαφνικά η μέρα που αποφασίζεις ότι θες ποδήλατο.

Αν το αποφάσισες, είναι κατά το ήμισυ τελειωμένη υπόθεση! Αυτό που χρειάζεσαι, όμως, είναι κάποιες συμβουλές για να αποφύγεις τις κακοτοπιές.

Παρακάτω σου έχουμε τα απολύτως απαραίτητα προσανατολιστικά tips, ώστε να είσαι πραγματικά έτοιμος να βγεις στην «αγορά ποδηλάτου».

Έπειτα από αυτό το άρθρο, θα έχεις ξεκαθαρίσει:

Επιλογή τύπου ποδηλάτου

αγορά ποδηλάτου
Χαρακτηριστικά ποδηλάτου.

Αρχικά, για πού το θες;

Για την πόλη, το βουνό, το δρόμο; 

Για βόλτες με πράσινο και καθαρό αέρα, τα ποδήλατα βουνού (ΜΤΒ) διαθέτουν στιβαρούς σκελετούς, αναρτήσεις, φαρδιά ελαστικά κατάλληλα για χώμα και δισκόφρενα. Είναι σχεδιασμένα, ώστε το κέντρο βάρους του ποδηλάτου να μεταβάλλεται ανάλογα με την κίνηση του σώματος του αναβάτη.

Για εναλλακτική μετακίνηση στην κίνηση της πόλης, τα ποδήλατα δρόμου είναι φτιαγμένα ακριβώς για την άσφαλτο.  Έχουν λεπτά λάστιχα, μεγάλους αεροδυναμικούς τροχούς, ελαφριά πλαίσια και γυριστά τιμόνια! Έχουν τελείως όρθια θέση οδήγησης, ρυθμιζόμενο λαιμό στο τιμόνι, σέλα με ανάρτηση, και πολλές φορές καλαθάκι, προστατευτικό στην αλυσίδα και λασπωτήρες.

Για βόλτες στο πράσινο, μα και στο τσιμέντο, προτίμησε τα ποδήλατα τύπου trekking, ή αλλιώς υβριδικά. Είναι ένα μείγμα από τα παραπάνω! Χωρίζονται στα ασφάλτινα και τα off-road για ομαλό χωματόδρομο. Έχουν ίσιο τιμόνι, μεγάλους τροχούς, ανάρτηση στον μπροστινό τροχό, υποδοχές για δισκόφρενα και σχάρα για μεταφορά αντικειμένων, ενώ η θέση οδήγησης είναι όρθια και άνετη.

Επιλογή μεγέθους σκελετού

διαστάσεις ποδηλάτου
Διαστάσεις ποδηλάτου.

Επειδή το μέτρημα δεν είναι κακό, πριν προχωρήσεις στην αγορά, είναι καλό να γνωρίζεις τις βασικές αρχές της σχεδίαση σκελετών! Το μήκος των ψαλιδιών της αλυσίδας για όλα τα ποδήλατα ενηλίκων είναι περίπου 42 εκ. και η απόσταση μεταξύ των αξόνων των τροχών  κυμαίνεται από 98 έως 104 εκ. Σε παιδικά και γυναικεία ποδήλατα, οι διαστάσεις αλλάζουν. Τα ψαλίδια μπορεί να είναι κοντύτερα αλλά η απόσταση ανάμεσα στους άξονες παραμένει πάντα ίδια!

Πιστεύεις ότι είναι δύσκολο να βρεις το ιδανικό μέγεθος σκελετού για σένα; Λοιπόν, δες αυτό το βίντεο και κάντο πανεύκολα σε μόλις 3 βήματα!

Οι μικρότεροι σκελετοί απευθύνονται σε κοντύτερους αναβάτες, οι οποίοι πρέπει να κάθονται πιο μπροστά για να φτάνουν τα πόδια τους σωστά τα πετάλια. Παράλληλα, η γωνία μεταξύ ψαλιδιών και σέλας είναι μεγαλύτερη και ο αναβάτης κάθεται σχεδόν κάθετα.

Οι μεγαλύτεροι σκελετοί έχουν μικρότερη γωνία και μεγαλύτερη κλίση στη σέλα, δίνοντας έτσι στους ψηλότερους αναβάτες περισσότερη ελευθερία στην κίνηση των ποδιών τους.

Προσοχή! Αν ο σκελετός είναι κοντός, τότε η συμπεριφορά του ποδηλάτου μπορεί να γίνει απρόβλεπτη, διακινδυνεύοντας την ασφάλειά σου! Αν το ποδήλατο είναι πιο μακρύ, τότε το σύνολο είναι πιο μαλακό και άνετο, μα πιο αργό στις αντιδράσεις και στην απόδοσή του.

Πώς καταλαβαίνεις ότι βρήκες το σωστό ύψος;

Όσο για το βέλτιστο ύψος της σέλας και του τιμονιού, αν τραβήξουμε μία ευθεία γραμμή από το τιμόνι προς την σέλα, θα βρούμε το σωστό ύψος που θα πρέπει να τοποθετηθεί η σέλα! Όσο μεγαλύτερη κλίση έχει ο σωλήνας της σέλας, τόσο πιο άνετη είναι η στάση σου.

Όταν ποδηλατείς, το γόνατό σου πρέπει να περνάει πάνω από το πετάλι χωρίς να τεντώνεις το πόδι. Σε διαφορετική περίπτωση, τα πόδια δεν ασκούν αρκετή δύναμη, ώστε να κινηθεί σωστά το ποδήλατο. Το αποτέλεσμα είναι να κουράζεσαι και να καταπονείς τους χόνδρους των γονάτων.

Γι’ αυτό και μπορείς να προσαρμόζεις την κλίση της σέλας, ώστε να ποδηλατείς σωστά! Όσο για το πιρούνι, στους μικρότερους σκελετούς έχει μεγαλύτερη κλήση, έτσι ώστε η απόσταση μεταξύ των αξόνων των τροχών να είναι περίπου στο ένα μέτρο.

Tip: Τα περισσότερα καταστήματα με ποδήλατα διαθέτουν όργανα μέτρησης σώματος. Ακόμα όμως κι αν είναι στα μέτρα σου, ένα μικρό test drive βεβαιώνει τη σωστή επαφή του σώματος με το ποδήλατο.

Υλικά κατασκευής ποδηλάτων

σκελετός ποδηλάτου
Άνθρακας VS Αλουμίνιο.

Είναι σημαντικό να ξέρεις δυο λόγια για την κατασκευή του ποδηλάτου σου πριν προχωρήσεις στην αγορά του!

Σίγουρα το βάρος παίζει το σημαντικότερο ρόλο στην άνεση του αναβάτη και στην πορεία του ποδηλάτου. Ακόμα σημαντικότερο παίζει η ακαμψία του πλαισίου. Γι’ αυτό οι εταιρείες δουλεύουν και ξαναδουλεύουν, ώστε οι σκελετοί που κατασκευάζουν να είναι όσο πιο άκαμπτοι γίνεται.

Δύο είναι τα κυρίαρχα υλικά κατασκευής των σκελετών: το αλουμίνιο και ο άνθρακας.

Οι σκελετοί αλουμινίου παρ’ όλο που είναι φθηνότεροι, είναι βαρύτεροι. Ο άνθρακας είναι ελαφρύτερο υλικό και δίνει τόσο ελαφριούς σκελετούς, που κάποιοι δεν ξεπερνούν τα 700 γραμμάρια. Αυτό όμως δεν σημαίνει ότι ένα ποδήλατο με το μισό βάρος από ένα άλλο είναι και δύο φορές πιο γρήγορο.

Tip: Η διαφορά στο βάρος γίνεται αισθητή στις ανηφόρες και ιδιαίτερα σε κλίσεις πάνω από 6%. Για τον ίδιο αναβάτη σε μία ανηφόρα 5 χιλιομέτρων με 7% κλίση κάθε έξτρα κιλό αυξάνει κατά 15 δευτερόλεπτα το χρόνο που χρειάζεται για να φτάσει στην κορυφή.

Τα δύο κύρια υλικά κατασκευής σκελετών ποδηλάτων είναι το αλουμίνιο και ο άνθρακας. Οι σκελετοί αλουμινίου είναι βαρύτεροι, ενώ οι σκελετοί άνθρακα ελαφρύτεροι. Click to Tweet

Άνεση του ποδηλάτη

ποδήλατο φύση
Ποδήλατο με θέα την ανατολή.

Μη το λες, μπορούμε ακόμα και μεις οι ποδηλάτες να νιώσουμε άνετα!

Όταν ποδηλατείς για ώρες στους ιδιόμορφους ελληνικούς δρόμους, ένα πλαίσιο carbon (άνθρακα) είναι πολύ πιο άνετο σε σχέση με το αλουμίνιο. Αυτό γιατί παρ’ όλο που τα πλαίσια από carbon είναι πολύ πιο σκληρά, το υλικό κατασκευής έχει μεγαλύτερη απορροφητικότητα από το αλουμίνιο. Ο ιδανικός συνδυασμός για ευχάριστες ορθοπεταλιές είναι όσο μεγαλύτερη άσκηση δύναμης ασκεί ο αναβάτης να μετατρέπεται σε όλο και μεγαλύτερη ταχύτητα. Το σίγουρο είναι ότι τον συνδυασμό αυτόν τον παρέχει 100% ένα ποδήλατο άνθρακα.

Υπάρχουν όμως tips για να στο παρέχει κι ένα ποδήλατο αλουμινίου! Αυτά είναι η σωστή επιλογή μεγέθους ποδηλάτου, η σωστή ρύθμιση του ύψους της σέλας και του τιμονιού, η σωστή επιλογή σέλας και η σωστή στάση του σώματος.

Η άνεση πάνω στο ποδήλατο κάνει τη διαφορά! Πώς θα την αποκτήσεις; Επιλεγοντας ένα πλαίσιο από άνθρακα αντί αλουμινίου. Click to Tweet

Επιλογή σέλας

Όπως και να το κάνουμε, η σέλα είναι ένα από τα πλέον άβολα μέρη για να κάθεσαι. Μπορεί μετά από καιρό να τη συνηθίσεις. Ποτέ όμως δεν θα είναι σα να κάθεσαι σε κάθισμα λεωφορείου, ή έστω σε σκαμπό!

Ιδιαίτερα όταν έχεις καιρό να ανέβεις σε ποδήλατο, τα συμπτώματα είναι εντονότερα. Αλλά μην ανησυχείς, με τον καιρό μετριάζονται. Η επιλογή σέλας είναι ένα μικρό αλλά σημαντικό βηματάκι για την ολοκλήρωση της αγοράς του ποδηλάτου σου. Γι’ αυτό… σέλωσε το!

Μία σέλα με μαλακά μαξιλαράκια μπορεί να δείχνει πιο βολική. Δεν είναι όμως πάντα η καλύτερη λύση.  Αυτό γιατί η πίεση που ασκεί το βάρος του σώματός σου σε μία σέλα με μεγάλη επιφάνεια δημιουργεί περισσότερες τριβές. Έτσι, σε καταπονεί περισσότερο.

Μυστικό: Μια λεπτότερη και σκληρότερη σέλα είναι βολικότερη για τους άντρες, ιδιαίτερα σε μεγάλες αποστάσεις.

Και τι να σου κάνει η σωστή σέλα, αν δεν τη ρυθμίσεις σωστά;

Η σέλα δεν πρέπει να «σπρώχνει» το σώμα μπροστά, πίσω ή στο πλάι. Αν ρίξεις τη μύτη της σέλας πολύ κάτω, τότε θα επιδεινώσεις την καταπόνηση των χεριών σου. Αν την ανεβάσεις πολύ πάνω, τότε η πίεση θα μεταφερθεί αλλού.

Σε πλήρη έκταση, το γόνατο δεν πρέπει να είναι ούτε τεντωμένο, αλλά ούτε πολύ λυγισμένο. Αν δούμε τα πετάλια ως δείκτες ρολογιού, το γόνατο θα πρέπει να έχει μία μικρή κλίση όταν το πετάλι βρίσκεται στο χαμηλότερό του σημείο (ώρα 6).

Αντίθετα, το γόνατο θα πρέπει να είναι πάνω από το εμπρόσθιο μέρος του παπουτσιού, όταν το πετάλι βρίσκεται στις 9. Στην περίπτωση που ένα ή και τα δύο δεν ισχύουν, τότε προσάρμοσε το ύψος της σέλας ή μετακίνησέ την πιο μπροστά/πίσω, μέχρι να βρεις το σωστό!

Tip: Ρώτησε αν γίνεται να δοκιμάσεις διαφορετική σέλα. Η πιο βολική σέλα μπορεί να μην είναι αυτή που έρχεται με το ποδήλατο.

Γιατί να συμβιβαστείς με μια άβολη σέλα, ενώ μπορείς να βρεις την πιο βολική για σένα βλέποντας αυτόν τον χρήσιμο οδηγό;

Διάρκεια ζωής

Για μακροπρόθεσμα σχέδια με τον δίτροχο φίλο σου, αρκεί να μάθεις την εγγύηση που παρέχει η αγορά σου.

Και ο ίδιος/α όμως πρέπει να κάνεις μια λελογισμένη χρήση. Τόσο το αλουμίνιο, όσο και το carbon έχουν μεγαλύτερη αντοχή στο χρόνο από την προσδοκώμενη λειτουργική ζωή ενός ποδηλάτου. Οπότε αυτό θεωρητικά δεν θα έπρεπε να μας απασχολεί ιδιαίτερα.

Υπάρχει μια μεγάλη διαφορά.

Το carbon είναι συνθετικό υλικό, ενώ το αλουμίνιο είναι μέταλλο. Οι σκελετοί αλουμινίου -όπως κι άλλα μέταλλα- έχουν θεωρητικά πεπερασμένη διάρκεια ζωής, λόγω του φαινομένου της κόπωσης. Μικρά επαναλαμβανόμενα φορτία από λακκούβες και αλματάκια μεμονωμένα δεν κάνουν ζημιά στο υλικό. Επιφέρουν όμως μετά από καιρό ρωγμές και καταστροφή της κατασκευής.

Γι’ αυτό το μέσο ποδήλατο με σκελετό αλουμινίου καλύπτεται με 10ετή εγγύηση. Αντίθετα, τα περισσότερα carbon έχουν εφόρου ζωής!

Τα carbon απ’ την άλλη, δεν έχουν όριο κόπωσης. Είναι όμως ευπαθή στα χτυπήματα. Μια πτώση και ο σκελετός είτε θα σπάσει, είτε δεν θα πάθει τίποτα.

Για να σε προλάβουμε, πλέον και στην Ελλάδα υπάρχουν πολύ καλοί μάστορες που επισκευάζουν carbon πλαίσια τα οποία κυκλοφορούν, χωρίς να έχουν κανένα πρόβλημα μετά την επισκευή τους.

Πρόταση: Αν το έχεις πάρει ζεστά το όλο θέμα και μπορείς να ανταπεξέλθεις οικονομικά στην αγορά ενός ποδηλάτου άνθρακα, τότε μην το σκεφτείς. Για τους υπόλοιπους θνητούς σαν εμάς, ένα ελαφρού κράματος αλουμίνιο θα μας συνοδέψει για αρκετά χρόνια στις ποδηλατικές μας βόλτες!

Επέκταση δυνατοτήτων του ποδηλάτου

ποδήλατο βουνό
Ποδήλατο.

Αν έχεις τις σωστές βάσεις, τότε με τον καιρό μπορείς να «χτίσεις» πάνω στο ποδήλατο, δημιουργώντας ένα νέο σύνολο κομμένο και ραμμένο στα νέα μέτρα σου!

Στατιστικά, δύο είναι οι δημοφιλέστερες βελτιώσεις που γίνονται σε ένα ποδήλατο: η σειρά (ταχύτητες) και οι τροχοί. Ειδικά οι τροχοί, αλλάζουν εμφανώς τη συμπεριφορά του ποδηλάτου. Η σειρά, από την άλλη, δεν έχει μεγάλη σημασία για τον απλό χρήστη.

Αν όμως η ποδηλατική γυμναστική σου σε συνοδεύει αρκετές φορές την εβδομάδα, τότε είναι καλό να το πάρεις απόφαση και να επενδύσεις σε μία και καλή ποιοτική σειρά.

Κόψε, ράψε, δεν είναι κακό!

Απαραίτητα μέλη για μια σωστή ποδηλατοοδήγηση

Μια σέλα ανατομική, δυο χειρολαβές σταθερές, στο μέγεθος της παλάμης μας, ενισχυμένες με απορροφητικό υλικό για καλύτερο έλεγχο του ποδηλάτου, δυο πετάλια ανθεκτικά που δεν γλιστράνε.

Αυτά είναι τα απαραίτητα ενσωματωμένα μέλη του ποδηλάτου!

Από κει και πέρα, υπάρχουν κάποια υποχρεωτικά και κάποια προαιρετικά έξοδα εξωτερικών εξαρτημάτων.

Υποχρεωτικά είναι: το κράνος, τα φωτάκια (τύπου LED, με εμβέλεια φωτισμού τουλάχιστον 150 μέτρα το μπροστά και 180 μέτρα το πίσω), η κλειδαριά, η τρόμπα, ένα τσαντάκι σέλας με τα βασικά (σαμπρέλα και ένα σετ επισκευής με λεβιεδάκα και μπαλώματα).

Προαιρετικά μπορεί να είναι το κουδουνάκι, παγούρι με παγουροθήκη, κοντέρ, πολυεργαλείο, λασπωτήρες, ποδαράκι στήριξης, σχάρα μεταφοράς με το αυτοκίνητο κ.α.

Και το συμπέρασμα;

Είναι παραπάνω από εύκολο να αποκτήσεις ένα ποδήλατο. Διόλου εύκολο όμως να αποκτήσεις ένα ποδήλατο «κομμένο και ραμμένο» στα μέτρα και στις ανάγκες σου.

Αν ακολουθήσεις τα παραπάνω βήματα, μπορείς ακόμα και σε μία μέρα εξονυχιστικής αναζήτησης, να αποκτήσεις το κατάλληλο δίτροχο που θα σε οδηγεί στους ιδανικούς σου προορισμούς με τη μεγαλύτερη δυνατή άνεση και ταχύτητα για τον περισσότερα δυνατά χρόνια!

Λοιπόν; Έτοιμος/η για αναζήτηση; 

Πες μας στα σχόλια ποια θα είναι η επόμενη ποδηλατική αγορά σου!

…κι αν αυτό το άρθρο σου φάνηκε χρήσιμο μη διστάσεις να το μοιραστείς με τους φίλους σου στα social media!

Γράψε σχόλιο

Ακολούθησε μας για να ενημερώνεσαι όποτε δημοσιεύουμε κάτι ενδιαφέρον για την ποδηλασία!