ασφαλεια ποδηλασιαΑδύνατον να σκεφτείς την ποδηλασία χωρίς κράνος ποδηλάτου, σωστά;

Ελπίζουμε η απάντησή σου να είναι “Εννοείται!”. (Το καλό που σου θέλουμε).

Η ασφάλεια πάνω στο ποδήλατο εξαρτάται από πολλούς παράγοντες, συμπεριλαμβανομένου και του εαυτού σου.

Τα κράνη ποδηλάτου, όμως είναι, πίστεψέ μας, το σημείο κλειδί για την ασφάλεια πάνω στο ποδήλατο.

Κι εμείς θα σε κάνουμε εξπέρ στο αντικείμενο!

Μείνε μαζί μας για να μάθεις…

Μα γιατί το κράνος είναι τόσο απαραίτητο;

κρανος ποδηλατου ποδηλατο
Κράνος ποδηλάτου στις ποδηλατοβόλτες.

Θα σου έκανε εντύπωση αν σου λέγαμε ότι το κράνος ποδηλάτου είναι ένα αμφιλεγόμενο θέμα;

Κι όμως, η ποδηλατική ασφάλεια είναι πολύ πιο περίπλοκο ζήτημα από ότι πολλοί νομίζουν. Θέματα σχετικά με την επικινδυνότητα της ποδηλασίας, όπως ποιοί παράγοντες επηρεάζουν την ποδηλατική ασφάλεια, η χρήση του ποδηλάτου, η οδηγική συμπεριφορά του ποδηλάτη, αλλά και τα οφέλη για την υγεία, συχνά δεν γίνονται κατανοητά από όλους.

Κάθε φορά που κάνουμε ποδήλατο, άλλοτε για να πάμε σε δουλειά κι άλλοτε για να απολαύσουμε μια βόλτα, η σκέψη ενός τραυματισμού στο κεφάλι δεν περνάει καν από το μυαλό μας.

Κακώς;

Φυσικά!

Επιβάλλεται να φοράμε κράνος ποδηλάτου κάθε φορά που θα χρησιμοποιήσουμε το ποδήλατο!

Γιατί;

Για τον απλούστατο λόγο ότι δεν ξέρουμε από πριν πότε θα συμβεί κάποιο ατύχημα, άρα πρέπει να είμαστε προετοιμασμένοι.

Το κράνος είναι ίσως η σημαντικότερη δαπάνη μετά την αγορά του ποδηλάτου. Η αποστολή του είναι μία και μοναδική: να προστατεύει το κεφάλι, είτε κατά την κίνηση, π.χ. από χαμηλά κλαδιά, είτε σε περίπτωση πτώσης. Click to Tweet

Τα κράνη προστατεύουν το κεφάλι κατά την ποδηλασία σε περίπτωση πρόσκρουσης και ενεργούν ως μέσο απορρόφησης κραδασμών. Τον ρόλο αυτό αναλαμβάνει η επένδυση πολυστερίνης στο εσωτερικό του κράνους η οποία μειώνει τη δύναμη πρόσκρουσης του κεφαλιού.

Όταν η επένδυση έχει συμπιεστεί πλήρως, το κράνος δεν προσφέρει επιπλέον προστασία με αποτέλεσμα η εναπομένουσα ενέργεια να περάσει κατευθείαν στο κεφάλι. Αυτός ο σχεδιασμός μειώνει το τράνταγμα του κρανίου.

Να σημειώσουμε, βέβαια,  ότι όταν η επένδυση έχει θρυμματιστεί, το κράνος είναι άχρηστο και πρέπει άμεσα να αντικατασταθεί.

Πώς ακριβώς μας προστατεύει το κράνος ποδηλάτου;

κρανος ποδηλατου
Κράνος ποδηλάτου στο βουνό.

Το κράνος είναι για να προστατεύει το κεφάλι, αλλά κυρίως τον εγκέφαλο, ο οποίος είναι από τα πιο πολύπλοκα και ευαίσθητα όργανα του ανθρώπινου σώματος.

Το κρανίο που τον προστατεύει είναι φτιαγμένο από την φύση να αντέχει χτυπήματα με ταχύτητες που μπορεί να αναπτύξει ο άνθρωπος από μόνος του, περπατώντας ή τρέχοντας (π.χ. 4χλμ/ώρα).

Η απόκλιση;

Ακόμα και σε χαμηλές ταχύτητες των 10 χλμ/ώρα, μια πτώση από το ποδήλατο μπορεί να είναι επικίνδυνη.

Όμως, με ένα ποδήλατο, και ο πλέον αρχάριος, μπορεί εύκολα να κινηθεί με ταχύτητες των 20 ή 30 χλμ/ώρα στην ευθεία. Κι ακόμα περισσότερο στην κατηφόρα!

Οτιδήποτε χτυπήσει το κεφάλι σε αυτές τις ταχύτητες, εν κινήσει, είτε κάτι που δεν προσέξαμε, είτε κάτι που το είδαμε τελευταία στιγμή και δεν προλάβαμε να το αποφύγουμε, το ελάχιστο που μπορεί να προκαλέσει είναι ποδηλατικό τραυματισμό, ζάλη, απώλεια ισορροπίας, πτώση.

Σύμφωνα με τους ειδικούς σε μια πτώση είναι πολύ δύσκολο, σχεδόν αδύνατον να ελέγξουμε την κίνηση του κεφαλιού, ώστε να αποφύγουμε να χτυπήσει στο έδαφος. Πώς θα μπορούσαμε, άλλωστε;

Πρέπει επίσης να αναλογιστούμε και το γεγονός ότι στο ποδήλατο έχουμε μηδενική παθητική ασφάλεια!

Τί σημαίνει αυτό;

Ότι δεν υπάρχει κάτι που να μπορεί να μας προστατεύει σε περίπτωση σύγκρουσης, όπως το αμάξωμα στο αυτοκίνητο. Οπότε, καταλήγουμε στο συμπέρασμα ότι ο πιο αποτελεσματικός τρόπος για να αποφευχθεί ένας επικίνδυνος, για τη ζωή, τραυματισμός στο κεφάλι είναι να φοράμε κράνος.

Τί γίνεται όμως αν σπάσει το κράνος;

Το σπάσιμο του κράνους δεν είναι από μόνο του απόδειξη ότι παρείχε προστασία στον χρήστη. Πολύ συχνά τα κράνη καταστρέφονται χωρίς τη συμπίεση της επένδυσης.

Αυτό δυστυχώς είναι ένδειξη ότι τα συγκεκριμένα κράνη δεν έχουν σχεδιαστεί για να αντέξουν. Σε περιπτώσεις σφοδρής σύγκρουσης, όπως για παράδειγμα με αυτοκίνητο, οι αρχικές δυνάμεις που απορροφούνται από ένα κράνος πριν σπάσει, αποτελούν μόνο ένα μικρό μέρος της συνολικής πίεσης και η προστασία που παρέχεται από αυτό είναι πιθανόν ελάχιστη.

Το κράνος ποδηλάτου είναι ειδικά σχεδιασμένο για να προστατεύει το κρανίο, καθώς δεν είμαστε σε θέση να ελέγξουμε το κεφάλι μας κατά την πτώση! Click to Tweet

Υπάρχουν στοιχεία για την ασφάλεια του κράνους ποδηλάτου;

κρανος ποδηλατου γυναικειο
Κράνος ποδηλάτου για γυναίκες.

Σε περιπτώσεις σοβαρών τραυματισμών, η δύναμη της πρόσκρουσης είναι αντίστοιχη αυτής που ασκείται στα κράνη των αγώνων Grand Prix κατά την πτώση. Τα κράνη παρέχουν καλύτερη προστασία σε περιπτώσεις που αφορούν απλά, μικρής ταχύτητας ατυχήματα και που συνήθως δεν εμπλέκονται κι άλλοι.

Είναι απίθανο, όμως, να προσφέρουν επαρκή προστασία σε περιπτώσεις σοβαρών ατυχημάτων!

Διάφορες μελέτες έχουν γίνει σχετικά με την αποτελεσματικότητα των κρανών στη μείωση των ατυχημάτων στο κεφάλι και στο πρόσωπο. Οι μελέτες των τελευταίων 15 χρόνων στις Η.Π.Α., Ευρώπη, Αυστραλία και Νέα Ζηλανδία έχουν δείξει ότι τα κράνη είναι πολύ αποτελεσματικά στην μείωση κινδύνου τραυμάτων στο κεφάλι και στον εγκέφαλο.

Όσο κι αν σου φαίνεται απίστευτο, όμως, κάποιοι ποδηλάτες είναι κατά του κράνους.

Ίσως θεωρούν ότι έρχεται σε σύγκρουση με το αίσθημα της ελευθερίας που σου δίνει το ποδήλατο ή επειδή δεν είναι άνετο ή θεωρούν ακόμη ότι δεν είναι απαραίτητο σε μικρές αποστάσεις.

Αυτό, φυσικά, είναι λάθος!

Έχει αποδειχθεί από διάφορες μελέτες ότι τα κράνη είναι πολύ αποτελεσματικά για την προστασία του εγκεφάλου από τραύματα λόγω πτώσης. Παρόλα αυτά, κάποιοι δεν τα θεωρούν απαραίτητα! Click to Tweet

Ποιοί είναι οι κανόνες για την επιλογή του τέλειου κράνους;

κρανη ποδηλατου
Κράνη ποδηλάτου για ασφάλεια πάνω στο ποδήλατο.

Δεν υπάρχει περίπτωση να μη βρεις το τέλειο κράνος για σένα! Στην αγορά υπάρχει μεγάλη ποικιλία από σχέδια, ανάλογα με τη χρήση και για όλες τις ηλικίες.

Στην επιλογή του κράνους, τρεις είναι οι βασικοί κανόνες:

  • Να είναι ασφαλές. Όλα τα επώνυμα κράνη από εταιρείες όπως π.χ. Giro, Bell, Met, Specialized, Fox και άλλες, είναι αξιόπιστα και πληρούν τις προϋποθέσεις για την ασφάλεια.
  • Να εφαρμόζει άνετα. Δεν θα πρέπει να μετακινείται περισσότερο από 2 εκατοστά προς οποιαδήποτε κατεύθυνση, μπρος πίσω και στα πλάγια. Τα μαξιλαράκια που έχει κάθε κράνος στο εσωτερικό βοηθούν στην πιο ασφαλή εφαρμογή.
  • Ορατότητα. Οι ιμάντες του κράνους σε καμία περίπτωση δεν θα πρέπει να μπλοκάρουν την όραση, έστω και λίγο. Καλό είναι να είναι σε λευκό ή να έχει έντονα χρώματα ώστε να είναι πιο ευδιάκριτο από τους άλλους, οδηγούς, πεζούς ή ποδηλάτες.

Απλό, έτσι;

…και γίνεται ακόμα πιο απλό αν ακολουθήσεις τα βήματα του παρακάτω βίντεο.  Από τη μέτρηση του κεφαλιού σου μέχρι τη σωστή εφαρμογή και χρήση, όλα τα tips μαζεμένα σε κάτι παραπάνω από 5 λεπτά!

Τί να τσεκάρεις πάνω στο κράνος;

κρανος ποδηλατου εφαρμογη
Οδηγίες για την εφαρμογή του κράνους ποδηλάτου.

Πολλές φορές η αγορά κράνους ποδηλάτου γίνεται μαζί με την αγορά ποδηλάτου. Όπως τσεκάρεις διάφορα χαρακτηριστικά πάνω στο ποδήλατο, έτσι πρέπει να τσεκάρεις και πάνω στο κράνος.

Τα χαρακτηριστικά που προσέχουμε σε ένα κράνος είναι:

Τα ανοίγματα αερισμού, που βοηθούν τη ψύξη του κεφαλιού επιτρέποντας στον αέρα να περνάει μέσα από το κράνος.

Τα αφαιρούμενα εσωτερικά μαξιλαράκια, τα οποία απορροφούν τον ιδρώτα και βοηθούν στην άνετη εφαρμογή. Μην ξεχάς ότι κατά περιόδους πρέπει να αφαιρούνται και να πλένονται.

Το σκιάδι, δεν υπάρχει σε όλα τα κράνη, κυρίως σε αυτά που είναι για  ποδηλασία στο βουνό και χρησιμεύει για να καλύπτει τα μάτια από τον ήλιο και να προστατεύει από λάσπη ή πέτρες που μπορεί να πεταχτούν από τον μπροστινό.

Τα χαρακτηριστικά που πρέπει να προσέξεις σε ένα κράνος ποδηλάτου είναι τα ανοίγματα εξαερισμού, τα αφαιρούμενα εσωτερικά μαξιλαράκια και το σκιάδι! Click to Tweet

Ποιός είναι ο σωστός τρόπος για να φορέσεις το κράνος ποδηλάτου;

κρανος για το ποδηλατο
Ειδικό κράνος για το ποδήλατο.

Το πράγμα έχει ως εξής: Το κράνος για να προστατέψει, πρέπει να φορεθεί σωστά.

Τα περισσότερα από τα σύγχρονα κράνη έχουν έναν μηχανισμό ρύθμισης για το μέγεθος του κεφαλιού, που επιτρέπει την γρήγορη και εύκολη προσαρμογή του κράνους. Click to Tweet

Σου ακούγεται δύσκολο;

Μην ανησυχείς, η εφαρμογή του γίνεται με πολύ απλό τρόπο σε 6 απλά βήματα.

  1. Ανοίγουμε τελείως το μηχανισμό συγκράτησης που βρίσκεται στο πίσω μέρος του κράνους.
  2. Βάζουμε το κράνος έτσι ώστε να καλύπτει το μέτωπο λίγο πάνω από τα φρύδια (1 με 2 εκατοστά) και χωρίς να έχει κλίση προς τα εμπρός ή προς τα πίσω. Να καλύπτει δηλαδή το μέτωπο και το πίσω μέρος του κεφαλιού.
  3. Σιγά-σιγά σφίγγουμε τη ροδέλα, μέχρι να είναι άνετο το σφίξιμο, και όχι χαλαρό.
  4. Ρυθμίζουμε τους πλαϊνούς ιμάντες, ώστε τεντωμένοι να περνάνε ακριβώς κάτω από τα αυτιά σχηματίζοντας ένα V.
  5. Μόλις οι ιμάντες ρυθμιστούν σωστά, ασφαλίζουμε τον ιμάντα στο πηγούνι και τον σφίγγουμε μέχρι το σημείο που είναι άνετο.
  6. Στο τέλος, το κράνος δεν επιτρέπεται να μετακινείται παραπάνω από 2 εκατοστά προς οποιαδήποτε κατεύθυνση και να είναι αδύνατον να αφαιρεθεί από το κεφάλι χωρίς να απασφαλιστεί το λουρί.

Το ποδήλατο είναι πάνω από όλα διασκέδαση, και γι’ αυτό το λόγο δεν θα πρέπει να ρισκάρουμε εάν δεν φοράμε σωστά το ποδηλατικό κράνος.

Είναι όντως επικίνδυνο να μην φοράς κράνος;

κρανος ποδηλατου φυση
Κράνος ποδηλάτου στη φύση.

Η συστηματική ποδηλασία σχετίζεται με σημαντικά οφέλη για την υγεία, και τα οφέλη αυτά υπερτερούν σε μεγάλο βαθμό του κινδύνου ατυχημάτων.

Το ήξερες ότι τα τρία τέταρτα των ποδηλατών που σκοτώθηκαν, πέθαναν από κρανιοεγκεφαλικές κακώσεις;

Από όλους τους ποδηλάτες που πέθαναν από ατυχήματα με ποδήλατο, το 75% πέθαναν από κακώσεις στο κεφάλι. Σχεδόν όλοι οι άλλοι τραυματισμοί επουλώνονται γρήγορα και χωρίς μόνιμες επιπτώσεις.

Ίσως για τους ίδιους λόγους, το 75% από τις μόνιμες αναπηρίες που υπέστησαν οι ποδηλάτες είναι από εγκεφαλική βλάβη, επειδή ο εγκέφαλος δεν θεραπεύεται ποτέ αν τραυματιστεί.

Το να φοράς ένα καλό κράνος, λοιπόν, είναι ο καλύτερος τρόπος αύξησης των πιθανοτήτων να επιζήσεις από ένα ατύχημα χωρίς μόνιμη αναπηρία.

Ποιό είναι το συμπέρασμα;

Πουθενά χωρίς το κράνος σου! Η ζωή σου και η υγεία σου είναι πάνω απ’όλα και μπορείς να την προστατεύσεις εύκολα με αυτό το αξεσουάρ.

Με τις πληροφορίες που έχεις τώρα στα χέρια οσυ, δεν υπάρχει καμία δικαιολογία για να μη φοράς κράνος σωστά και συνέχεια!

Βοήθησε και τους φίλους σου να προστατευτούν! Κάνε share στα social media αυτό το άρθρο!

Γράψε σχόλιο

Ακολούθησε μας για να ενημερώνεσαι όποτε δημοσιεύουμε κάτι ενδιαφέρον για την ποδηλασία!