διατοφικά συμπληρώματαΣίγουρα έχεις ακούσει πολλά για τα συμπληρώματα διατροφής και πιθανότατα χρησιμοποιείς ή έχεις χρησιμοποιήσει, σωστά;

Δεν σε αδικούμε! Τα συμπληρώματα διατροφής είναι φοβερά διαδεδομένα τα τελευταία χρόνια.

Το θέμα όμως είναι το εξής:

Ξέρεις όλα όσα χρειάζεται γι’ αυτά; Ή μήπως τα καταναλώνεις “ερήμην”;

Μην ανησυχεις, εμείς θα σου αποκαλύψουμε τα πάντα γι’ αυτά.

Απαντάμε παρακάτω σε όλες τις ερωτήσεις σχετικά με τα συμπληρώματα διατροφής, που σίγουρα θέλεις να κάνεις! Κρίμα να μείνεις με την απορία.

Να τι θα μάθεις:

Τί είναι τα συμπληρώματα διατροφής;

Συμπληρώματα διατροφής για αθλητές.

Σύμφωνα με το ιατρικό λεξικό, ο ορισμός του διατροφικού συμπληρώματος αναφέρεται σε προϊόντα που παρασκευάζονται από μία ή περισσότερες φυσικές θρεπτικές ουσίες. Τέτοιες ουσίες είναι βιταμίνες, άλατα και πρωτεΐνες.

Τί περιέχουν τα συμπληρώματα διατροφής;

Ακολουθώντας τη σύγχρονη λογική, παρατηρούμε και διαβάζουμε ότι το διατροφικό συμπλήρωμα περιέχει βιταμίνες, άλατα, ιχνοστοιχεία, βότανα, ένζυμα και φυτικής προέλευσης ουσίες. Επίσης, περιέχει αμινοξέα, καθώς και μεταβολίτες, συμπυκνώσεις ή προϊόντα εκχύλισης αυτών των ουσιών.

Ποιά είναι τα πιο γνωστά συμπληρώματα διατροφής;

Δημοφιλή συμπληρώματα, μεταξύ άλλων, είναι αυτά του σιδήρου και του ασβεστίου, των βιταμινών D, E, C. Επίσης, στα συμπληρώματα διατροφής περιλαμβάνονται τα βότανα όπως η εχινάκεια, τα ω3 λιπαρά οξέα και τα προβιοτικά.

Σε τί μορφές διατίθενται τα συμπληρώματα διατροφής;

συμπληρώματα διατροφής γυναστική
Συμπληρώματα διατροφής και γυμναστική.

Σε πλήθος διαφορετικών μορφών!

Χάπια, κάψουλες, σκόνες, σιρόπια, αλλά και ως αθλητικά ποτά και ενεργειακές μπάρες. Παράλληλα, πωλούνται σε πολλά και διάφορα καταστήματα, όπως σούπερ μάρκετ, φαρμακεία κ.λπ. Ακόμη και μέσω τηλεόρασης ραδιοφώνου, Internet κ.λπ.

Με λίγα λόγια, υπάρχουν παντού!

Είναι τα συμπληρώματα διατροφής φυτικά;

Η αντίληψη που κυριαρχεί για τα διατροφικά συμπληρώματα είναι πως δεν είναι φάρμακα και πως έχουν φυτική προέλευση.

Κλασική παρανόηση.

Ας σου εξηγήσουμε λίγο τη διαδικασία.

Τα φυτικά προϊόντα που χρησιμοποιούνται στην ιατρική υποβάλλονται πρώτα σε κλινικές μελέτες. Μέσω αυτών των μελετών προσδιορίζονται η δραστικότητα, η ασφάλεια, οι πιθανές αλληλοεπιδράσεις με άλλα φάρμακα, η ιδανική δοσολογία κ.λπ. Μετά από αυτή τη διαδικασία παίρνουν την έγκριση κυκλοφορίας.

Όλα καλά ως εδώ. Ισχύει όμως το ίδιο και για τα συμπληρώματα διατροφής;

Η απάντηση είναι πως όχι. Αυτός ο μηχανισμός ελέγχου δεν υπάρχει για τα διατροφικά συμπληρώματα.

Αποτέλεσμα;

Ένα διατροφικό συμπλήρωμα φέρει την ετικέτα ότι είναι για μια συγκεκριμένη θεραπεία. Δεν είναι όμως και ελεγμένο.

Μπορούν τα συμπληρώματα διατροφής να αντικαταστήσουν τη συνηθισμένη διατροφή σου;

Λήψη συμπληρωμάτων διατροφής με ασφάλεια.

Εντάξει, την απάντηση σε αυτή την ερώτηση μάλλον την ξέρεις ήδη. Σίγουρα όλο και σε κάποιο σκεύασμα συμπληρώματος διατροφής θα την έχεις διαβάσει. Είναι άλλωστε το σλόγκαν όλων των συμπληρωμάτων!

Τα διατροφικά συμπληρώματα δεν μπορούν σε καμία περίπτωση να αντικαταστάσουν την καθημερινή φυσιολογική διατροφή! Είναι βέβαιο ότι δεν μπορούν να παρέχουν όλα τα γνωστά, ίσως και μη γνωστά, οφέλη της συνήθους διατροφής.

Είναι ασφαλή τα συμπληρώματα διατροφής;

βιταμίνες γυμναστική
Βιταμίνες για καλύτερη απόδοση στη γυμναστική.

Αυτό το θέμα σηκώνει μεγάλη συζήτηση!

Σύμφωνα με την ευρωπαϊκή ένωση, οι βιομηχανίες παραγωγής τροφίμων οφείλουν να εγγυηθούν ότι τα τρόφιμα είναι ασφαλή, ώστε να επιτραπεί η κυκλοφορία τους.

Αντιθέτως,  για τα διατροφικά συμπληρώματα δεν είναι απαραίτητο να δοθούν πληροφορίες σε κάποιον ελεγκτικό οργανισμό.

Άλλωστε, οι πραγματικές τροφές είναι κάτι πιο σύνθετο και μοναδικό, από τα συστατικά που τις απαρτίζουν. Είναι συνδυασμοί θρεπτικών στοιχείων, που δρουν όλα μαζί, για να καλύψουν τις ανάγκες του οργανισμού μας.

Ένα θρεπτικό στοιχείο που απομονώνεται και μετεπεξεργάζεται είναι κάτι ασφαλώς αφύσικο. Επομένως, για την ποιότητά του δεν μπορεί να εγγυηθεί κανένας.

Είναι επιβεβαιωμένα τα οφέλη των συμπληρωμάτων διατροφής;

Τίποτα δεν είναι σίγουρο!

Οι ενδείξεις για τα οφέλη από τα διατροφικά συμπληρώματα, τα οποία προσελκύουν συνεχώς αγοραστές, εξακολουθούν να αμφισβητούνται.

Οι κατασκευάστριες εταιρείες συχνά στηρίζονται σε αυτές για να προωθούν τις πωλήσεις τους. Οι καταναλωτές όμως έχουν τις αμφιβολίες τους σχετικά με το εάν πρέπει να τις εμπιστεύονται. Και, μεταξύ μας, καλά κάνουν!

Παρόλη τη διαδεδομένη χρήση τους, τα οφέλη και οι ενδείξεις των συμπληρωμάτων διατροφής εξακολουθούν να αμφισβητούνται. Click to Tweet

Ποιά είναι η σωστή δοσολογία των συμπληρωμάτων διατροφής;

Bιταμίνες και συμπληρωματα.

Όλα τα προϊόντα που θεωρούνται διατροφικά συμπληρώματα πρέπει να περιέχουν ετικέτα που περιγράφει με σαφήνεια το περιεχόμενό τους ανά κάψουλα ή αλλιώς «μερίδα».

Ακόμα, είναι απαραίτητο να περιγράφονται και άλλα συστατικά όπως το έκδοχο του χαπιού ή τεχνητά αρώματα.

Από την πλευρά του ο κατασκευαστής προτείνει την ημερήσια πρόσληψη. Ο γενικός γιατρός ή ο διατροφολόγος όμως θα αποφασίσει ποια είναι η κατάλληλη δόση για το κάθε άτομο ξεχωριστά.

Είναι πιθανή η υπερδοσολογία;

Μην πέσεις στην παγίδα της υπερδοσολογίας!

Δεν πρέπει να παραβλέπουμε ότι συστατικά που υπάρχουν σε συμπληρώματα διατροφής υπάρχουν ως πρόσθετα σε τρόφιμα όπως τα δημητριακά πρωινού, το γάλα ή το γιαούρτι και σε χυμούς.

Αποτέλεσμα;

Καταναλώνουμε ορισμένα θρεπτικά συστατικά σε δόσεις μεγαλύτερες από τις συνιστώμενες. Χωρίς καν να το ξέρουμε.

Αυτό δεν είναι πάντα θετικό.

Η υπερφόρτωση του οργανισμού με βιταμίνες και ιχνοστοιχεία, λόγω χρήσης συμπληρωμάτων, αυξάνει τον κίνδυνο για ανεπιθύμητες ενέργειες.

Ποιές μπορεί να είναι αυτές;

Για παράδειγμα, η υπερφόρτωση του οργανισμού με βιταμίνη Α μπορεί να προκαλέσει κεφαλαλγίες, διαταραχές του ήπατος, μείωση της οστικής δύναμης και γενετικές ανωμαλίες. Υπερβολική κατανάλωση σιδήρου προκαλεί ναυτία και εμετό, ενώ βλάπτει το ήπαρ και άλλα όργανα.

Σε ποιές περιπτώσεις μπορεί να είναι απαραίτητα;

Χρήσιμα συμπληρώματα διατροφής για ποδηλασία.

Τα συμπληρώματα διατροφής μπορεί να παρέχουν ικανοποιητικές ποσότητες απαραίτητων για τον οργανισμό θρεπτικών συστατικών, εφόσον δεν ακολουθείται ισορροπημένη διατροφή.

Ωστόσο, τα συμπληρώματα διατροφής δεν μπορούν να αντικαταστήσουν την ποικιλία των τροφών που είναι απαραίτητη για μία υγιεινή διατροφή.

Σύμφωνα με επιστημονικά δεδομένα, ορισμένα συμπληρώματα διατροφής είναι ευεργετικά για τη γενική υγεία του οργανισμού, καθώς και τη διαχείριση ορισμένων προβλημάτων υγείας.

Ποιά μπορεί να είναι αυτά;

Για παράδειγμα, είναι κλινικά αποδεδειγμένο ότι η χορήγηση ασβεστίου και βιταμίνης D βοηθά στη διατήρηση της οστικής μάζας. Ακόμα, το φυλλικό οξύ μειώνει τον κίνδυνο για εμφάνιση ορισμένων γενετικών ανωμαλιών. Τέλος, τα ω3 λιπαρά των ιχθυελαίων βοηθούν ορισμένα άτομα με καρδιοπάθειες.

Τα συμπληρώματα διατροφής μπορεί να έχουν ευεργετική δράση σε ορισμένα προβλήματα υγείας, όπως οι καρδιοπάθειες και οι γενετικές ανωμαλίες . Click to Tweet

Τί αποδείξεις έχουμε για την αξία τους στην υγεία;

Εδώ τα πράγματα είναι θολά!

Η αλήθεια είναι ότι χρειάζεται περαιτέρω μελέτη, ώστε να αποδειχτεί η αξία των συμπληρωμάτων διατροφής στην υγεία.

Ο ΕΟΦ δεν καθορίζει αν ένα συμπλήρωμα είναι ευεργετικό για την υγεία, ακόμα και όταν αυτό διανέμεται στην αγορά.

Έχουν παρενέργειες τα συμπληρώματα διατροφής;

συμπληρώματα για αθλητές
Συμπληρώματα διατροφής για αθλητές.

Η αλήθεια είναι πως έχουν!

Καλό είναι να είσαι πάντα υποψιασμένος για τυχόν παρενέργειες, ειδικά όταν παίρνεις συμπληρώματα για πρώτη φορά!

Τα συμπληρώματα διατροφής μπορεί να προκαλούν παρενέργειες όταν υποκαθιστούν φάρμακα ή όταν χορηγούνται παράλληλα με φάρμακα ή άλλα συμπληρώματα.

Για παράδειγμα:

• Κάποια συμπληρώματα μπορεί να αυξήσουν την αιμορραγία.

• Αν ένα άτομο καταναλώνει ορισμένα συμπληρώματα πριν από κάποιο χειρουργείο, αυτά μπορεί να επηρεάσουν την απόκριση του ασθενή στην αναισθησία.

• Η βιταμίνη Κ μπορεί να μειώσει τη δράση αντιπηκτικών φαρμάκων.

• Το βότανο St. John’s wort αυξάνει το μεταβολισμό ορισμένων φαρμάκων, όπως τα αντικαταθλιπτικά και τα αντισυλληπτικά. Ως αποτέλεσμα, μειώνεται η δραστικότητά τους.

• Αντιοξειδωτικά συμπληρώματα, όπως αυτά της βιταμίνης C και Ε μπορεί να μειώσουν τη δραστικότητα  της χημειοθεραπείας σε ορισμένες μορφές καρκίνου.

Σε ποιές περιπτώσεις πρέπει να προσέξεις τη λήψη συμπληρωμάτων διατροφής;

Έχε το νου σου!

Προσοχή σχετικά με τη χρήση συμπληρωμάτων πρέπει να δίνεται σε περίπτωση εγκυμοσύνης και θηλασμού καθώς και στη χορήγηση συμπληρωμάτων σε παιδιά. Η δράση των συμπληρωμάτων διατροφής, για τα περισσότερα σκευάσματα που κυκλοφορούν, δεν έχει μελετηθεί σε εγκυμονούσες, θηλάζουσες και παιδιά.

Σε κάθε περίπτωση, πριν την απόφαση να χρησιμοποιήσει κάποιος ένα συμπλήρωμα διατροφής πρέπει να απευθυνθεί στον οικογενειακό του γιατρό ή στον διαιτολόγο του. Έτσι, θα αποφύγει τυχόν παρενέργειες και θα χρησιμοποιήσει το κατάλληλο συμπλήρωμα για άριστη αποκατάσταση.

Οπότε, ποιό είναι το συμπέρασμα;

συμπληρώματα για τη διατροφή
Χρήσιμα συμπληρώματα για τη διατροφή.

Εδώ ισχύει η φράση «Όπου ακούς πολλά κεράσια, κράτα μικρό καλάθι»!

Μπορεί οι βιομηχανίες διατροφικών συμπληρωμάτων να είναι φερέγγυες, ωστόσο ο καταναλωτής για όλα τα αγαθά στην αγορά θα πρέπει να είναι διορατικός.

Γιατί;

Επειδή είναι κι αυτός υπεύθυνος για την επιλογή του όσο και η πολιτεία που οφείλει να τον προστατεύει. Πρώτα απ’ολα πρέπει να φροντίσεις να έχεις μια πλήρη διατροφή προσαρμοσμένη στα μέτρα σου.

Επίσης, είναι χρήσιμο, αν όχι απαραίτητο, πριν ξεκινήσει κανείς τη λήψη οποιουδήποτε συμπληρώματος διατροφής, να συνεννοηθεί με το γιατρό του και να μάθει όλα όσα πρέπει να ξέρει γι’αυτά!

Εσύ χρησιμοποιείς συμπληρώματα διατροφής; Πιστεύεις ότι είναι ασφαλή; Μας ενδιαφέρει να μας πεις την άποψή σου σχόλια!

Γράψε σχόλιο

Ακολούθησε μας για να ενημερώνεσαι όποτε δημοσιεύουμε κάτι ενδιαφέρον για την ποδηλασία!