αγωνας ποδηλασίαςΆσε μας να μαντέψουμε: Μάλλον δεν έχεις ιδέα τι είναι το brevet, σωστά;

Ας ξεκινήσουμε από τα αυτονόητα. Προφέρεται «μπρεβέ». Είναι γαλλική λέξη, οπότε το τελικό «τ» δεν προφέρεται. Στα γαλλικά, σημαίνει «δίπλωμα ευρεσιτεχνίας», από το δίπλωμα που λάμβαναν οι συμμετέχοντες στον τερματισμό.

Ιστορικά, τα πρώτα ερασιτεχνικά brevets είχαν ως σκοπό να εξομοιώσουν τα μεγάλα ετάπ των γύρων. Τότε τα στάδια του Γύρου Γαλλίας ήταν μεγάλα, 400 χλμ δεν ήταν κάτι σπάνιο. Τα τελευταία χρόνια αυτή η ποδηλατική μόδα ήρθε στη χώρα μας. Το πρώτο έγινε το 2003 και από τότε γίνονται κάθε χρόνο.

Το brevet είναι μια από τις πιο δυνατές ποδηλατικές εμπειρίες.

Γιατί;

Συνέχιζε να διαβάζεις και σίγουρα θα κολλήσεις!

Μέχρι το τέλος αυτού του άρθρου θα ξέρεις:

Τί είναι το brevet;

Όταν κάνεις μόνος σου επισκευές ποδηλάτου.

Σίγουρα δεν είναι προπόνηση. Ποιός θα έκανε 200 χλμ. για προπόνηση;

Φυσικά, δεν είναι αγώνας. Σε ποιον αγώνα οι συμμετέχοντες κοιμούνται ή τρώνε σουβλάκια;

Είναι όμως υπέρβαση.

Ας μην ξεχνάμε ότι τα brevet είναι παρέα. Είναι εκδρομή. Είναι διασκέδαση. Είναι εμπειρία. Δεν είναι αγώνας.

Τί να περιμένεις από ένα brevet;

Το χάσμα που πρέπει να γεφυρωθεί από την απόσταση και την ιδεολογία της προπόνησης μέχρι τα 200 ή τα 300 χιλιόμετρα είναι τεράστιο.

Τί άλλο;

Ο ποδηλάτης πρέπει να μάθει να είναι αυτάρκης. Τα μηχανικά προβλήματα πρέπει να λύνονται χωρίς εξωτερική βοήθεια.

Αυτό φυσικά οδηγεί σε ένα πιο «ενισχυμένο» τσαντάκι! Νύχι, συρματόσκοινο, εξολκέας αλυσίδας είναι κάποια από τα ανταλλακτικά που δεν έχουμε σε μια απλή προπόνηση.

Ποιό είναι, όμως, το πιο σημαντικό;

Η αυτάρκεια, η οποία δεν είναι μόνο μηχανική.

Κυρίως χρειάζεται αυτάρκεια ψυχολογική. Σε μια μεγάλη απόσταση πιθανόν να είναι πολλά τα χιλιόμετρα που θα διανύσει κάποιος μόνος. Σίγουρα έστω και για ένα δευτερόλεπτο θα σκεφτεί την εγκατάλειψη. Φυσικά, θα επηρεαστεί από το τσουχτερό κρύο ή την αφόρητη ζέστη.

Σε όλα αυτά ο εαυτός μας είναι ο καλύτερος σύμμαχος και μετρά η θετική ψυχική μας κατάσταση.

Αν έχεις διαβάσει μέχρι εδώ, τότε κατά πάσα πιθανότητα θα σκέφτεσαι να λάβεις μέρος για πρώτη φορά σε ένα brevet.

Μπορείς να διαβάσεις στο internet τόσα θέματα, υπάρχουν τόσες πληροφορίες. Παρόλα αυτά δεν μπορείς να είσαι σίγουρος.

Ας ταξιδέψουμε λοιπόν μαζί στον κόσμο της προετοιμασίας του πρώτου ή των πρώτων brevet…

Απαραίτητη προϋπόθεση για να λάβεις μέρος σε ένα brevet είναι να είσαι αυτάρκης. Να μπορείς να λύσεις μόνος σου τυχόν μηχανικά προβλήματα, αλλά και είσαι ψυχολογικά δυνατός! Click to Tweet

Ποιά είναι τα είδη brevet;

ποδήλατο gif
Ποδήλατο και διασκέδαση.

Υπάρχουν δύο ειδών ή μάλλον τριών ειδών brevets.

Το ένα είδος είναι αυτά που έχουν πολλά υψομετρικά (πάνω από 4.000μ. συνολικής ανάβασης) σε 200 ή 300 χιλιόμετρα απόσταση.

Το άλλο είναι αυτά που έχουν πολλά χιλιόμετρα (400, 600, 1.000 ή περισσότερα) χωρίς ιδιαίτερα υψομετρικά.

Τέλος, αυτά που έχουν και τα δύο!

Και πολλά χιλιόμετρα πχ. 600 και πολλά, μα πάρα πολλά υψομετρικά πχ. πάνω από 10.000μ, όπως τα super 600αρια.Τα τελευταία αποτελούν και ειδική κατηγορία, με ξεχωριστή βράβευση.

Γιατί να πάρεις μέρος σε brevet;

Πρώτο από όλα, είναι το κίνητρο.

Να βλέπεις κάποιο λόγο για να το τολμήσεις.

Γιατί θα πάνε οι φίλοι ή οι φίλες σου και ζηλεύεις. Γιατί θέλεις να αναμετρηθείς με τον εαυτό σου. Γιατί σου αρέσει η διαδρομή. Γιατί πάνε λίγοι. Γιατί περνάει κοντά από το χωριό σου. Γιατί θέλεις να πας εκδρομή. Γιατί απλώς έτσι σου την κάρφωσε!

Και βεβαίως και άλλοι πολλοί λόγοι, που ο καθένας μας για λογαριασμό του μπορεί να προφασιστεί.

Αφού λοιπόν έχουμε καθαρίσει με το κίνητρο, προκύπτει ένα ερώτημα μέσα μας. Μπορώ να το τερματίσω;

Αυτό είναι συνάρτηση πολλών παραμέτρων.

Πρώτη από όλες, το κίνητρο, πρέπει να είναι ισχυρό. Να σε τραβάει από το μανίκι! Να το θεωρείς “απαραίτητο”! Να πάθεις κατάθλιψη εάν δεν πας! Να φτύνεις τον καθρέπτη κάθε πρωί, εάν το χάσεις! Και πολλά άλλα τέτοια.

Ύστερα, να έχεις τερματίσει κάποια brevets στη ζωή σου, δεν εννοούμε στο μακρινό παρελθόν. Να έχεις δηλαδή μια ιδέα (πρόσφατη), από το τι σε περιμένει.

Τί να θυμάσαι πριν ξεκινήσεις να προετοιμάζεσαι για ένα brevet;

Τα απαραίτητα για ένα brevet.

Εάν το brevet που θέλεις να κάνεις έχει πολλά υψομετρικά, φρόντισε η αναλογία των κιλών του σωματικού σου βάρους, σε σχέση με το ύψος σου, να μη γέρνει (συντριπτικά…) προς τα κιλά.

Επίσης, φρόντισε να έχεις ανέβει αρκετά βουνά στις προπονήσεις σου. Να έχεις συνηθίσει να βλέπεις κορυφές μπροστά σου και όχι ευθείες. Να είσαι σίγουρος και σίγουρη, ότι υπάρχουν ανηφόρες σε brevets, που μπορούν να σου σπάσουν τον τσαμπουκά στα πρώτα 10 λεπτά. Αλλά να είσαι πιο σίγουρος και σίγουρη, ότι δεν υπάρχει ανηφόρα που δεν μπορείς να ανέβεις.

Εάν το brevet σου, έχει πολλά χιλιόμετρα (με λιγότερα υψομετρικά), φρόντισε να έχεις πολλή και καλή παρέα. Φρόντισε να ξέρεις να “κολλάς”, χωρίς να “σκοτωθείς” ή να “σκοτώσεις”. Να μπορείς να τραφείς και να πιείς πάνω στη σέλα. Και το σπουδαιότερο, να μοιράζεσαι τον ίδιο σκοπό με την παρέα. Να θες να τερματίσεις.

Εάν το brevet που θέλεις να δοκιμάσεις έχει κι απ’ τα δύο, και πολλά χιλιόμετρα και πολλά υψομετρικά, τότε φρόντισε πριν την εκκίνηση να μην ξεχάσεις να κοινωνήσεις!

Σοβαρά τώρα, υπάρχουν brevets που δεν είναι για όλους.

Παρόλα αυτά, το εάν το brevet είναι για σένα ή όχι, αυτό μόνο εσύ μπορεί να το ξέρεις και να το αποφασίσεις.

Αυτά τα brevets θέλουν σίγουρα πιο σοβαρή αντιμετώπιση και προετοιμασία, ίσως για μήνες ή και χρόνια.

Ποιά είναι η σωστή προπόνηση για ένα brevet;

Η προπόνηση και η ανηφόρα βοηθούν στον μέγιστο βαθμό. Σε μια ορεινή χώρα όπως η Ελλάδα, οι διοργανώσεις brevets έχουν σχεδόν πάντα κάποια υψηλά περάσματα. Όταν κάνεις προπόνηση προσπάθησε να κάνεις αναβάσεις.

Προπονήσου περισσότερο, προπονήσου σκληρά, προπονήσου συγκεκριμένα – αλλά όχι όλα μαζί! Για να προπονηθείς αποτελεσματικά για brevets θα χωρίσουμε την εκπαίδευσή σου σε διαφορετικές φάσεις :

1)Φάση: Base (Βάση 1)

Διάρκεια: 3-4 μήνες  

Σκοπός: Αύξηση αντοχής

2)Φάση: Build (Χτίσιμο)

Διάρκεια: 1-2 μήνες  

Σκοπός: Ενδυνάμωση

3)Φάση: Peaking (Κορύφωση)

Διάρκεια: 4-6 εβδομάδες

Σκοπός: Συνδυασμός αντοχής και δύναμης σε συγκεκριμένη προπόνηση

4)Φάση: Taper (Αποκατάσταση)

Διάρκεια: 2-3 εβδομάδες   

Σκοπός : Αποκατάσταση και προετοιμασία για στόχο

Το πρόγραμμα προπόνησης προετοιμασίας για το brevet χωρίζεται σε 4 φάσεις: Βάση, Χτίσιμο, Κορύφωση και Αποκατάσταση. Click to Tweet

Ποιοι είναι οι στόχοι κατά τη φάση της Βάσης;

Ταχύτητα και γρήγορη ποδηλασία.

Κατά τη διάρκεια αυτής της φάσης, πρέπει να αυξήσεις την αντοχή σου ανεξαιρέτου αν είναι ο στόχος σου να ολοκληρώσεις επιτυχώς brevets 200, 300, 400 και 600, ή να προκριθείς και να τελειώσεις τα 1000.

Κάψε λίπος

Όταν διανύεις ένα brevet, περίπου ίσες ποσότητες ενέργειας προέρχονται για τους μυς από το λίπος και το γλυκογόνο .

Το λίπος που χρησιμοποιείται για καύσιμο μπορεί να προέρχεται από τα τρόφιμα που τρως κατά τη διάρκεια της διαδρομής και το αποθηκευμένο σωματικό λίπος .

Το γλυκογόνο προέρχεται επίσης από τα τρόφιμα που τρώμε και τις αποθήκες γλυκογόνου στο σώμα .

Ακόμα κι αν είσαι αδύνατος, έχεις αρκετό λίπος στο σώμα σου για να διανύσεις ένα brevet, είτε πρόκειται για 200 km ή 1.000 χιλιόμετρα! Ωστόσο, οι αποθήκες γλυκογόνου σου είναι περιορισμένες. Μετά από τρεις ή τέσσερις ώρες αγώνα θα αρχίσουν να ξεμένουν από γλυκογόνο και αν δεν αναπληρωθούν σίγουρα θα μείνεις από δυνάμεις στην συνέχεια.

Όταν κάνεις μια μεγάλη διαδρομή σε έναν εύκολο ρυθμό, εκπαιδεύεις το σώμα σου να βασίζεται περισσότερο σε ενέργεια προερχόμενη από λίπος, έτσι εξοικονομεί γλυκογόνο . Αυτό δεν θα συμβεί όμως αν οδηγείς πιο δυνατά και σκληρά.

Προπόνηση σε άνετους και σταθερούς ρυθμούς κυρίως είναι το κλειδί αυτής της προπόνησης. Και πιο συγκεκριμένα της προπόνησης κατά τη διάρκεια της οποίας χτίζουμε την Βάση μας.

Αυτό σημαίνει ότι προπονώντας το σώμα σου να χρησιμοποιεί περισσότερο λίπος, θα αλλάξει το βάρος σου;

Αχ, να ήταν τόσο απλό!  Η προπόνηση αντοχής δεν είναι μια δίαιτα θαύμα! Βάρος χάνουμε μόνο από την καύση περισσότερων θερμίδων από όσες καταναλώνουμε . Ολοκληρώνοντας μια σειρά brevet μπορεί να χάσουμε και 10 κιλά!

Προπονήσου έξυπνα και κάνε οικονομία δυνάμεων

Στο Serious Cycling, ο αείμνηστος Edmund Burke, Ph.D. τονίζει τη σημασία της αντοχής στη ποδηλασία, διότι :

Βελτιώνει την ικανότητά σου να κάψεις λίπος κατά τη διάρκεια μεγάλων διαδρομών .

Αυξάνει την ικανότητα αποθήκευσης γλυκογόνου των μυών και του ήπατος σου .

• Βελτιώνει το αναπνευστικό σου σύστημα, παρέχοντας περισσότερο οξυγόνο στο αίμα .

Ενισχύει τον όγκο παλμού της καρδιάς σου, έτσι αντλεί περισσότερο αίμα για τους μύες .

• Αυξάνει τη ροή του αίματος στο δέρμα, βοηθώντας έτσι θερμορύθμιση του συστήματός σου .

Επιφέρει αυξημένη νευρομυϊκή απόδοση στον πεταλάρισμα.

• Βελτιώνει τη μυϊκή αντοχή σου, με την αύξηση του αριθμού των μιτοχονδρίων, από όπου παράγεται η αερόβια ενέργεια στους μυς σου.

Κατά τη διάρκεια της φάσης που κάνουμε αντοχή, εκπαιδεύεις το σώμα σου να προπονείται πιο οικονομικά, δηλαδή, να πάει πιο μακριά ή πιο γρήγορα με την ίδια ποσότητα ενέργειας . Κατά την περίοδο της Βάσης, σταδιακά αυξάνεις τη μέση ταχύτητά σου. Στη συνέχεια, αφού έχεις χτίσει την αντοχή που χρειάζεσαι για τα brevets, κατά τις φάσεις Βάσης και Χτισίματος θα πρέπει να ασχοληθείς ειδικά με δύναμη και ταχύτητα.

Προς το παρόν, υπομονή. Οδήγησε τα brevets με τους φίλους, θαυμάζοντας και κουβεντιάζοντας το τοπίο και την εμπειρία σας. Μόνο αν οδηγούμε σε σταθερό και άνετο ρυθμό θα προκύψουν τα οφέλη που περιγράφονται από τον Ed Burke.

Έφτασες στην τελική φάση πριν το brevet!

Αφού προπονήθηκες για κάποιους μήνες έχεις φτάσει στην τελευταία εβδομάδα. Σε αυτή, μην κάνεις υπερβολές στην προπόνηση, ούτε στην τροφή.

Προσπάθησε την ημέρα πριν από το brevet να πάρεις άδεια, ειδικά αν είναι το πρώτο σου. Ξεκουράσου, κοιμήσου αρκετά. Και φάε λίγο παραπάνω, όχι πολύ. Μιάμιση μερίδα μακαρόνια για το βράδυ είναι μια χαρά.

Να πέσεις νωρίς για ύπνο. Λογικά από το άγχος δεν θα κοιμηθείς πολύ, όμως μην ξενυχτήσεις χαζά. Καλύτερα στο κρεβάτι με τα μάτια κλειστά, έστω και ξύπνιοι, παρά χάζι στην τηλεόραση.

Η ημέρα του brevet έφτασε!

Όταν τα πράγματα πάνε στραβά…

Το ξυπνητήρι σου να το βάλεις νωρίς. Να σηκωθείς άνετα. Φάε ένα γερό πρωινό. Μακαρόνια, ρύζι, γάλα με πολλά δημητριακά, γέμισε με θερμίδες!

Να φύγεις νωρίς από το σπίτι σου.

Φρόντισε να είσαι τουλάχιστον μια ώρα πριν την εκκίνηση στην αφετηρία. Θα χρειαστείς αρκετή ώρα να τακτοποιήσεις το ποδήλατο και να ντυθείς. Πολλές φορές και η παραλαβή της κάρτας είναι χρονοβόρα διαδικασία, εφόσον παραδίδεται στην εκκίνηση.

Ξεκινώντας το brevet

Και τώρα είσαι στην εκκίνηση και ξεκινάς. Βασικά, τι ξεκινάς…; Έχεις σχεδόν τερματίσει! Έχεις κάνει εβδομάδες ή και μήνες προσπαθειών και σου έμειναν οι τελευταίες ώρες.

Μην ξεκινήσεις με γρήγορο ρυθμό. Μην πιεστείς να πας πιο γρήγορα ή πιο αργά για να μείνεις με την παρέα σου. Αυτό είναι το πιο συχνό λάθος. Να πας με το ρυθμό που νιώθεις άνετα από την αρχή. Και αν θέλεις παρέα να μην ανησυχείς. Πάντα υπάρχει κάποιος που πάει με το ρυθμό μας.

Να θυμάσαι να τρως και να πίνεις νερό συχνά. Ιδρώνουμε χειμώνα – καλοκαίρι και πάντα χρειάζεται αναπλήρωση υγρών.

Αφού, λοιπόν κάνεις τα παραπάνω, φτάνεις στο κοντρόλ.

Χρησιμοποίησε την ώρα του διαλείμματός σου εποικοδομητικά. Γέμισε τα παγούρια σου, φάε κάτι καλύτερο (σάντουιτς, μακαρονάδα, σουβλάκια, ή ό,τι σε κάνει να αισθάνεσαι άνετα). Μίλησε με άλλους ποδηλάτες και να μην ξεχάσεις να σφραγίσεις την κάρτα σου.

Αν κερνούν κάτι οι διοργανωτές στο σημείο ελέγχου πάρτο μαζί.  Αφού τα κάνεις όλα αυτά, ξεκουράσου για κάποια λεπτά, όχι πολύ για να μην «κρυώσεις».

Μόλις νιώσεις έτοιμος φύγε.

Ωραία όλα αυτά που σου περιγράφουμε. Μήπως όμως αναρωτιέσαι πως είναι στην πραγματικότητα η εμπειρία ενός brevet; Δες όλη την εμπειρία από πρώτο χέρι στο παρακάτω video!

Τί μπορεί να πάει στραβά κατά τη διάρκεια του brevet

Στα χιλιόμετρα που θα διανύσεις είναι πιθανό να έχεις κάποιο μηχανικό πρόβλημα. Θα πρέπει να είσαι ήρεμος.

Ο χρόνος φτάνει.

Βρες ποιο είναι το πρόβλημα και αφιέρωσε λίγο χρόνο παραπάνω για να το λύσεις!

Ξέρεις πως το 50% των ποδηλατών με σκασμένη σαμπρέλα παθαίνουν τουλάχιστον άλλο ένα λάστιχο;

Αυτό γίνεται διότι δεν έκαναν εκτεταμένο έλεγχο.  Έλεγχο στο λάστιχο εξωτερικό, εσωτερικό, έλεγχο στη φακαρόλα, έλεγχο μήπως «δίπλωσε» η σαμπρέλα μέσα στο ελαστικό.

Τί σημαίνει αυτό;

Με 5 λεπτά παραπάνω γλιτώνεις ένα δεύτερο σκασμένο ελαστικό! Μια αντίστοιχη διαδικασία ελέγχου πρέπει να γίνεται σε κάθε μηχανικό πρόβλημα ή πτώση. Όποτε φτιάχνουμε κάτι, βεβαιωνόμαστε πως όλα δουλεύουν σωστά.

Τα ζόρια λίγο πριν το τέλος

Και φτάνουμε σε αυτή τη δύσκολη στιγμή… Ανηφόρα, κούραση, πείνα…

Κάτι από τα παραπάνω δεν έγινε σωστά. Είναι η λεγόμενη «σούρα».

Συμβαίνει σε όλους, όμως όλα ξεπερνιούνται.

Εδώ χρειάζεται και η ψυχή.

Μόλις νιώσεις πως σούρωσες, σταμάτησε. Φάε καλά και πιες νερό. Θα βοηθήσει κι ένας καφές αν είσαι σε κατοικημένη περιοχή. Να θυμάσαι, υπάρχει χρόνος.

Σκέψου τον εαυτό σου στον τερματισμό, μια αγαπημένη ανάμνηση, ένα αγαπημένο πρόσωπο, ό,τι σε κάνει να χαίρεσαι. Σκέψου πως μπορείς να συνεχίσεις. Έχε στο μυαλό σου πως δεν υπάρχει κάτι άλλο πέρα από τον τερματισμό.

Φτάνοντας στον τερματισμό

Μπράβο σου, τερμάτισες! Παράδωσε την κάρτα σου και… ξανά φάε. Σε παρακαλούμε οδήγησε προσεκτικά μέχρι το σπίτι σου. Η κούραση είναι κακός συνοδηγός. Αν νιώθεις  πως θα νυστάξεις κάνε δεξιά και βάλε το ξυπνητήρι στα δέκα λεπτά. Κοιμήσου και συνέχισε μετά από το δεκάλεπτο το δρόμο προς το σπίτι.

Τώρα θα πας για δουλειά με χαμόγελο και κέφι που κανείς δεν θα μπορεί να καταλάβει.

Αν μη τι άλλο, η συμμετοχή σε ένα η περισσότερα brevets είναι εμπειρία ζωής! Δοκιμάζεις τόσο το σώμα σου, όσο και την ψυχή σου.

Τώρα λοιπόν που έμαθες τα πάντα σχετικά με το brevet, το σκέφτεσαι να πάρεις μέρος; Πες μας στα σχόλια αν είσαι έτοιμος για την πρόκληση!

Γράψε σχόλιο

Ακολούθησε μας για να ενημερώνεσαι όποτε δημοσιεύουμε κάτι ενδιαφέρον για την ποδηλασία!